Audits
Een audit of zelfevaluatieonderzoek bevat de volgende componenten:
- Inspectiekader als uitgangspunt.
- Voorbereidingsgesprek met schoolleiding
- Voorbereidingsgesprek met team (toelichting doel en uitleg onderzoek componenten onderwijsproces)
- Klassenobservaties bij alle leraren met vervolgens een waarderend nagesprek (sterkte /zwakte analyse) met de individuele leraren (15 minuten p.p.) (OP 2, OP3 en OP4)
- Gesprek met de leerlingen (Schoolklimaat SK1 en SK 2)
- Gesprek met het team (Kwaliteitsbeleid en professionalisering (KA1 en KA 2)
- Gesprek met de intern begeleider (OP2, OP4 en OP6)
- Gesprek met de schoolleider (KA1, KA 2 en KA 3)
- Onderzoek naar de opbrengsten van de school (OP8, OR1, OR2, OR3).
- Onderzoek naar de kwaliteit van de verantwoording, medezeggenschap en inspraak (KA3).
- Onderzoek wettelijke bepalingen: schoolgids, schoolplan, plan van aanpak of jaarplanning, schoolondersteuningsprofielplan (SOP),
- Onderzoek tijd: schooltijden klokurentabel en schoolvakanties.
- De school ontvangt een rapport van bevindingen en aanbevelingen.
- Nagesprek met directie en team.
- Rapport van bevindingen (met aanbevelingen).
- Schoolleider geeft schriftelijke reactie op het conceptrapport.
- Reactie wordt opgenomen in het rapport
- Definitief rapport wordt vastgesteld.
- Bevindingen van het rapport worden met betrokkenen besproken.
- Bijstellen Plan van Aanpak (of jaarplanning).